Case study: Získej milion na HitHitu!
1. díl: Bojíš se pustit do crowdfundingu, protože nemáš peníze a zkušenosti? Mám za sebou tři různé kampaně a sdílím, co mi přinesly. Jak mohla první kampaň dosáhnout cílové částky i bez výdajů na marketing?
Zvládla jsem všechno téměř sama – šlo to, neměla jsem za sebou žádný zkušený tým
Ahoj, jsem Petra, zakladatelka startupu EcoHaus a chtěla bych se s tebou podělit o tajemství úspěšného crowdfundingu.
Prošla jsem si třemi kampaněmi na platformě HitHit, které mi přinesly celkem milion korun. Každá byla úplně jiná. Hned první z nich se povedla, druhá crowdfundingová kampaň byla ještě lepší. (ale třetí jsem podcenila)
Kampaně mi pomohly nejen se zahájením a rozšířením výroby mého produktu, ale také jsem díky nim vytvořila pevný základ pro budoucí růst podnikání.
První kampaň jsem odstartovala nečekaně díky vítězství ve startupové soutěži
Rozhodla jsem se do toho jít po vítězství v soutěži o nejlepší startup na Technické univerzitě v Liberci. V den finálních prezentací jsem oznámila start kampaně, aniž bych měla podrobně zmapované, jak platforma HitHit funguje.
Crowdfunding byl odvážnou a riskantní cestou, ale zároveň jsem viděla příležitost k získání potřebných financí. Chtěla jsem si také ověřit zájem trhu o můj produkt.
Toužila jsem vyzkoušet HitHit už od přednášky Aleše Burgra. Ráda zkouším milion nových věcí, které mě zrovna nadchnou. Aleš mluvil o Skinners a jejich příběhu, o Vaškovi a Vaskách a jeho slova mě hodně inspirovala.
Bral všechno z té strategické stránky. Mluvil o marketingu a o tom, jak DVTV vybralo spoustu peněz během pár dní. Fascinoval mě skrytý svět značek, který jsem obdivovala. Jenže pak říkal, kolik úsilí je stálo vybrat peníze a kolik museli investovat do marketingu.
Tvrdí se, že z cílové částky je 20–30 % marketingová investice. Neuměla jsem si vůbec představit, že Vasky vybraly 3 miliony a já bych měla dát 30 % z takové sumy na marketing.
V té době to byly pro mě velké peníze a já jsem neměla na rozjezd podnikání nic. Rozhodla jsem se, že zkusím, jestli je možná crowdfundingová kampaň s minimálními náklady a maximálním výsledkem.
Vasky byly už rozjetá firma, ale já s projektem teprve začínala. Nikdo neznal ani mě, byla jsem studentka. Cílem nebylo vydělat miliony, ale chtěla jsem si ověřit, co si budou lidé myslet o mém produktu a jestli budou prací papírky kupovat.
Tehdy jsem ani sekundu nepřemýšlela o jiné platformě. Zajímal mě jen HitHit, ale dneska už mám srovnání. Klidně si domluv konzultaci – ráda nasdílím svoje zkušenosti.
Nedoporučuji dělat kampaň bez přípravy a za pouhých 14 dní, ale věděla jsem, že když se neodhodlám teď, tak už nikdy.
Zvládla jsem všechno téměř sama – šlo to, neměla jsem za sebou žádný zkušený tým
Zato jsem měla silnou motivaci a nenechala jsem se odradit žádnými překážkami. Prošla jsem si kampaní sice téměř sama, ale přesto bych ráda uvedla několik zdrojů pomoci.
1. Užitečná komunikace s HitHitem: Spolupráce s odborníky z HitHitu byla zásadní. Jejich rady mi pomohly s optimálním nastavením kampaně a výrazně přispěly k úspěchu. Doporučili mi například nastavit realistický, ale ambiciózní finanční cíl a připravit kvalitní prezentační materiály.
2. PR zvýšilo viditelnost: Spolupráce s médii a využití PR článků již od prvního dne kampaně mi získalo potřebnou pozornost. Technická univerzita v Liberci mě podpořila rozesláním PR zprávy.
Vytvořila jsem také atraktivní vizuály a marketingové materiály, které zdůrazňovaly ekologické přínosy produktu.
Postování do facebookových skupin nevyšlo, protože propagační příspěvky mi smazali. Pokusila jsem se rozeslat vlastní tiskovou zprávu, ale neměla jsem dostatek kontaktů.
3. Autenticitu mají lidé nejradši: Vytvořila jsem poloprofesionální video, které působilo lidsky a autenticky. Hodně jsem se bála a také jsem neměla prostor, kde bych mohla natáčet zadarmo.
Oslovila jsem Asko studio, kde jsem půl dne fotila a natáčela pouze za promo a jejich dobrý pocit, že pomohli studentce. Moc jim za pomoc děkuji.
Autentický přístup byl velmi úspěšný a vedl k navázání osobního kontaktu s podporovateli. Lidé ocenili, že studentka šla s kůží na trh, drželi mi palce a posílali peníze.
Crowdfundingová kampaň skvěle funguje i bez drahého marketingu. Lidi chtějí podpořit lidi. Úplně nejvíc zabírají videa, která působí lidsky. Organické šíření se v mém případě ukázalo jako lepší než placená reklama.
EcoHaus vyrábí ekologické prací papírky. Jsou skvělou alternativou k tradičním pracím prostředkům. Cílem je nejen zlepšit efektivitu praní, ale také snížit negativní dopad na životní prostředí. Prací papírky jsou biologicky odbouratelné a naší vizí je, že společně ušetříme tisíce tun plastu ročně.
3 klíčové kroky rozhodly o výsledku, ale napětí trvalo až do konce
1. Dosáhnutí určité částky: Crowdfundingová kampaň začala pomalu, ale po dosažení 30 % cílové částky jsme získali větší viditelnost díky zařazení do newsletterů HitHitu. Jednalo se o rozhodující moment, protože se rychle zvýšilo množství dárců a spustila se lavina příspěvků.
2. Transparentní komunikace: Pravidelné informování o tom, jak se situace vyvíjí, pomáhá udržet zájem lidí a dynamiku kampaně. Sdílela jsem jak úspěchy, tak i výzvy a problémy, na které jsem narazila, což moji podporovatelé velmi ocenili.
3. Promyšlené plánování rozpočtu: Přidala jsem při výpočtu částky potřebné k zahájení výroby 20 % navíc jako rezervu pro neočekávané výdaje. Opatření se ukázalo jako velmi prozíravé a pomohlo mi zvládnout nečekané náklady.
Zapomněla jsem totiž na placení Zásilkovny a obalů. Důležité je myslet také na vystavení faktur, s tím mi pomohl UOL – mají tvorbu faktur zautomatizovanou. Nezapomeň, že kromě posílání faktur je třeba následujícího roku podat daňové přiznání.
Celých 45 dní bylo velmi intenzivních. Měla jsem nervy, záchvaty breku a čekala jsem v obavách, jak crowdfundingová kampaň dopadne. Ještě ve 37. dnu kampaně bylo vybráno kolem 200 000 Kč.
Posledních 250 000 Kč jsem získala během posledních dnů. Určitě pomohla rozesílka e-mailu od HitHitu a článek v Liberecké drbně. Stres vystřídala radost.
Objevil se však problém, se kterým jsem na začátku vůbec nepočítala. Naštěstí jsem zvládla situaci vyřešit. Přestože se zhruba o 3 měsíce opozdilo dodání odměn, lidé tento fakt přijali dobře díky mojí otevřené komunikaci po celou dobu kampaně.
Podrobná čísla ukazují úspěch mojí první kampaně
Cílová částka: 450 000 Kč
Vybráno: 462 789 Kč
Doba trvání: 45 dní
Počet podporovatelů: 676
Náklady (na prototyp, obaly atd.): cca 10 000–20 000 Kč, další náklady spojené s vývojem, výrobou jsem hradila až při validaci projektu a úspěchu, jednalo se o částku v řádech vyšších desítek-stovek tisíc
Hlavní odměny: balíčky pracích papírků levněji než při uvedení na trh, speciální dárky pro první podporovatele, exkluzivní zážitky s týmem EcoHaus
Klíčové aktivity: sociální sítě, PR články, přímé e-maily s novináři, odpovídání na rozhovory, osobní setkání s podporovateli po skončení kampaně
Průběžně jsem všem podporovatelům psala a informovala je, jak se crowdfundingová kampaň vyvíjí. Když skončila, všem jsem zavolala, abych jim poděkovala ještě jednou a více osobním způsobem.
Crowdfundingová kampaň mi přinesla cenné zkušenosti. Chceš je využít?
Díky své první kampani jsem si splnila sen a získala důležité poznatky. Naučila jsem se, jak vypadá správně nastavená crowdfundingová kampaň, srozumitelná komunikace s podporovateli a efektivní využití marketingových a PR nástrojů. Hodně mi to pomohlo ve druhé kampani, která dosáhla cílové částky během pouhých 8 dní.
Svoje znalosti nyní předávám dál. Pokud hledáš někoho na pomoc s přípravou úspěšné crowdfundingové kampaně, jsem tady. Nabízím ti konkrétní a ověřené rady a tipy. Dám ti také manuál od HitHitu, který jsem dostala.
Uvažuješ o vlastním projektu? Doufám, že tě můj příběh povzbudí a posune na tvojí cestě k úspěchu. Jestli máš otázky a chceš poradit, ráda ti pomůžu – stačí si domluvit konzultaci přes Calendly. Nabízím individuální mentoring pro každého, koho láká crowdfundingová kampaň.